Økt bærekraft i maritim bransje

Speira ny samarbeidspartner for Water Revolution Foundation

Speira har ambisjon om å bidra til å gjøre maritim sektor mer bærekraftig. Nå har selskapet inngått samarbeidsavtale med stiftelsen Water Revolution Foundation. Stiftelsen som har som mål å være sentrale i arbeidet med å nøytralisere superyachtbransjens påvirkning på havet.

Water Revolution Foundation er med på å samordne industrien med den strategiske tilnærmingen som er fastsatt av internasjonale organer, inkludert FN og UNESCO. Stiftelsen legger også til rette for økt kunnskaps- og erfaringsdeling.

Valse- og resirkuleringsspesialisten Speira tar del i dette arbeidet, gjennom produksjon av spesial-legeringer av aluminium for skipsbygging.

«Speiras samarbeid med Water Revolution Foundation fokuserer på innovasjon og fremmer utviklingen av ny teknologi og aluminiumløsninger som kan føre til mer bærekraftig skipsbygging. Samarbeidet kan bidra til å sette industristandarder og inspirere til positive endringer i større skala, og påvirke hvordan maritim sektor ser på bærekraft i forbindelse med aluminiumsapplikasjoner. Vi er stolte over å være en del av Water Revolution Foundation», forklarer Shamus Donovan, leder for bærekraft i Speira.

Superyachtbransjen egner seg godt for utprøving, testing og perfeksjonering av nye bærekraftige løsninger. Bransjen har innflytelsesrike kunder med ressurser til å iverksette bærekraftstiltak, og dyktige håndverkere, ingeniører og arkitekter.

Resultatene av stiftelsens arbeid vil også kunne bidra til bedre løsninger i øvrig skipsfart som må oppfylle strenge globale maritime forskrifter. Det betyr at de samme innovative løsningene som blir utviklet for superyachtindustrien, kan tas i bruk i resten av den maritime industrien.

Mauritz Faenger-Montag, Leder for eksternkommunikasjon
E mauritz.faenger-montag@speira.com