Fra fabrikken til skogen

Speira inngår samarbeidsavtale med den tyske foreningen for skogvern i Grevenbroich

I dag kan ingen industribedrifter unngå forpliktelsen til bærekraft. Det tilsvarende tyske begrepet «Nachhaltigkeit» kommer faktisk fra skogbruket og betyr at man ikke hogger flere trær enn det som kan vokse opp igjen. Dette er selvfølgelig ikke den eneste forbindelsen mellom aluminiumsgjenvinneren Speira og den tyske skogvernforeningen («Schutzgemeinschaft Deutscher Wald», SDW), hvis lokalavdeling driver det 70 000 kvadratmeter store naturreservatet i Grevenbroich Bend. De to partnerne har nå undertegnet en samarbeidsavtale.

«Å bevare og vedlikeholde skogens økosystem og opplyse folk om skogens verne-, bruks- og rekreasjonsfunksjoner er selvsagt noe vi gjerne støtter helhjertet», forklarer Reinhild Schmidt, leder for strategisk drift i Speira og fabrikksjef i Grevenbroich. «Vi ønsker imidlertid ikke bare å støtte dette arbeidet gjennom ren sponsing, vi ønsker å engasjere oss på ordentlig. Sammen med SDW utformer vi konkrete skogbevaringsprosjekter som vi integrerer i planleggingen av yrkesopplæringsprogrammene våre. Og i fremtiden ønsker vi også å skape muligheter for hele arbeidsstokken til å jobbe med et veldedighetsprosjekt i lokalsamfunnet som en del av en frivillig dag.»

Opplæringsinitiativer som fokuserer på bærekraft og dermed ressursbevaring, passer godt for Speira. Aluminiumkonsernet fokuserer helt og holdent på resirkulering av det allsidige lettmetallet - en prosess som krever opptil 95 prosent mindre energi og dermed produserer opptil 95 prosent mindre CO2 enn primærproduksjon, som Speira trakk seg ut av på slutten av fjoråret da smelteverket ved Rheinwerk i Neuss ble faset ut. «Å være forsiktig med materialet vi har og resirkulere det i stedet for å bruke mye energi på å produsere nytt materiale - det er den sirkulære økonomien vi ønsker å fremme», sier Schmidt.

«Vi er glade for å ha fått Speira som ny partner. Med deres ansatte og spesielt lærlingene får vi ikke bare folk som hjelper til, men også mange multiplikatorer som vil videreformidle sin nye kunnskap om skogen som en beskyttet ressurs», sier Martina Koch, styreleder i SDW Grevenbroich lokalforening. Speiras sponsorat vil gå til normale driftsutgifter for skog- og dyrepleie, men også til vedlikehold og kontinuerlig utvidelse av «SDW Forest Mobile». Skogsvognen inneholder informasjonsmateriell og eksemplarer om stedegent dyreliv og ansvarlig behandling av naturen. Med den deltar Grevenbroichs skogvernere på offentlige og private arrangementer og besøker barnehager og skoler.

Mauritz Faenger-Montag, leder for eksternkommunikasjon
mauritz.faenger-montag@speira.com

Om den tyske skogvernorganisasjonen («Schutzgemeinschaft Deutscher Wald», SDW):

SDW er en naturvernorganisasjon som arbeider for å beskytte og bevare skogene. SDW er særlig aktiv innen skogrelatert utdanning og ungdomsarbeid, gjennomfører et bredt spekter av miljørelaterte prosjekter og gjennomfører treplantingsprosjekter i hele Tyskland. SDW er delt inn i 15 regionale foreninger, som igjen er organisert i distrikts- og lokalforeninger. Dette inkluderer lokalforeningen SDW Grevenbroich. Mer informasjon på www.sdw-grevenbroich.de.