9/7/2022

• Speira vil inntil videre redusere 50 % av dagens produksjon ved Rheinwerk
  • Speira reduserer sin smelteverksproduksjon til 70 000 tonn per år
  • Reduksjonen starter fra oktober 2022
  • Speira har ingen planer om tvangsoppsigelser

Grevenbroich/Neuss, 7. september 2022 – Speira har besluttet å redusere 50 % av sin smelteverksproduksjon ved Rheinwerk-anlegget i Neuss inntil videre. I tiden fremover vil smelteverket reduseres til 70 000 tonn primærmetall per år. Denne beslutningen er en følge av de stigende energiprisene i Tyskland.

«Vi står overfor mange av de samme utfordringene som flere andre europeiske aluminiumverk. Energiprisene er blitt for høye de siste månedene, og vi ser ikke for oss at de vil synke igjen på kort sikt. Denne utviklingen krever at vi inntil videre reduserer 50 prosent av vår smelteverksproduksjon, for å opprettholde verdien for Speira», sier administrerende direktør Einar Glomnes i Speira.

Reduksjonen vil begynne tidlig i oktober og forventes fullført i november. Speira vil erstatte den reduserte væskeproduksjonen med ekstern metallforsyning.

Speira har ingen planer om tvangsoppsigelser.

Om Speira

Speira er et globalt valse- og resirkuleringsselskap bestående av syv produksjonsanlegg samt et FoU-senter. Anleggene befinner seg i Tyskland og Norge, blant annet vårt Joint Venture Alunorf, verdens største valseverk for aluminium, samt anlegget i Grevenbroich som er verdens største anlegg for overflatebehandling av valset aluminium, i tillegg til en rekke internasjonale salgskontorer. Speira er arbeidsplass for rundt 5000 mennesker, hovedsakelig i Tyskland og Norge.

Speiras virksomhet bygger på over hundre års erfaring med valsing og resirkulering av aluminium kombinert med teknisk ekspertise innen aluminiumsprodukter. Speira er stolt av å betjene noen av de mest kjente selskapene i den internasjonale bil-, emballasje-, trykkeri-, ingeniør-, bygg- og anleggsbransjen.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Mauritz Faenger-Montag
Head of External Communications, Speira